Ako s nami vedia médiá manipulovať?

Autor: Mária Bartová | 30.3.2018 o 19:53 | (upravené 1.4.2018 o 20:34) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  77x

Médiá kráčajú do boja proti nám s klamstvami, pretvárkami... A čo my, ľudia? Nechávame sa nimi postupne zabíjať alebo sa postavíme proti nim s odvahou hľadať pravdu?  

 

Žijeme v dobe, kedy si už nevieme ani predstaviť, že by sme nechytili do rúk mobilný telefón a nezačali rolovať novinky na facebooku. Keď prídeme večer unavený z práce zapneme si televíziu pri ktorej pomaly zaspíme. Pri varení obedu si pustíme rádio, aby nám bolo veselšie či na cesty vlakom zoberieme noviny a časopisy, aby sme vyplnili čas a predovšetkým preto, nech ostaneme stále v spojení s realitou a okolitým svetom.

Médiá sa stali pánom a my ich bábkou. Aj keď si to možno nechceme pripustiť vštepujú nám ich názory, postoje, hodnoty, presviedčajú nás o tom čo je dobré a čo naopak zlé, koho máme obdivovať a komu nadávať, v čo veriť a naopak čo preklínať a my ako bábky doslova „hlceme“ všetky tieto informácie bez rozmýšľania a prehodnocovania.

Kedysi som bola slepá a zaujato čítala a sledovala všetko čo ma zaujímalo, o čom sa v danom momente hovorilo s myšlienkou, že je to pravda. Všetko zmenil môj príchod na fakultu masmediálnej komunikácie, kde som pochopila a aj naživo uvidela ako funguje svet médií. Kde obyčajný článok vedia vytvoriť s tým, že sa niečo vynechá z príbehu alebo naopak prikrášli, prispôsobia si pravdu tak ako vyhovuje im zdôraznením menej podstatných častí, voľbou titulky, doplnením fotografií, ktoré ešte upravia, prípadne vyberú aj staršiu fotografiu, lebo tam má daný človek výraz presne taký aký potrebujú. A ľudia tomu všetkému bezhlavo uveria, pretože je to predsa v novinách či televízií. Nenapadne nás, že môže ísť o informáciu, ktorá je podaná v takom svetle akým chcú médiá aby sme ich videli. 

Taktiež výborným príkladom môže byť dokumentárny film Mira Rema -  Cooltúra v ktorom je zachytená ukážka nakrúcania Modrého z neba s Vilom Rozborilom. Malý chlapec sa chystá zaspievať Búvaj dieťa krásne, avšak keď boli ešte kamery vypnuté podíde k nemu Vilo Rozboril a dohovára mu: „ Nech to je aj keď na playback ale nech to je cit. Lebo vieš tomu divákovi to je jedno či ideš na playback alebo naživo on to nevie. Chce mať krásny zážitok a ty mu ho dáš, okay?“ a na opačnej strane ukazujú dôchodcov, ktorí sedia pri televíznych obrazovkách ako si pri jeho speve a príbehu utierajú slzy od dojatia.

Médiá sú tie čo chcú zahrať na našu strunu s emóciami, veľmi dôsledne vyberajú slová, termíny, hodnotiace slová následne je to potom pre nich ľahšie, aby sme k niečomu vzbudili údiv alebo naopak vzburu.  Odkláňajú našu pozornosť od závažných vecí, udalostí, ktoré sa momentálne dejú snažia sa ich po väčšine zamaskovať tým, že  upriamujú  náš pohľad na niečo celkom iné. Skvelým príkladom môže byť opäť film s názvom Vrtieť psom od režiséra Barryho Levinsona, ktorý je o manipulovaní verejnej mienky médiami, kde podali skvelý výkon herci Dustin Hoffman a Robert De Niro. Pár dní pred voľbami sa prevalí sexuálny škandál amerického prezidenta s mladistvou. Okamžite sa stretnú prezidentovi najbližší spolupracovníci, aby sa dohodli ako pokračovať ďalej. V tom odletia za jedným z producentov a vysvetlia mu, že je potrebné spraviť niečo, aby voliči zabudli na tento škandál. Dohodli sa, že rozpútajú vojnu v Albánii. Producent pomocou trikov a ďalších pomocníkov natočí šot z vojny, ktorý hneď na ďalší deň vysielajú všetky televízie na svete. Všetky médiá informujú len o vojne v Albánii a prezidentovmu škandálu sa už nik nevenuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalej už neprezradím, film určite stojí za pozretie, len som chcela poukázať na manipuláciu médií a odvrátenie našej pozornosti od určitých udalostí. Veľmi ma však mrzí, že takýchto filmov a dokumentov veľa v televízií nevidíme ak aj vôbec, pretože to by bolo pre médiá otočenie zbrane proti nim. Nechcú aby sme sa nad niečím zamýšľali či videli skutočnosť takú aká je, ale aby sme ticho prijímali to, čo nám mocný predkladajú a udržali nás v nevedomosti, pasivite, podriadenosti autorite, individualizme či nezáujmu o potreby iných...Pre médiá sme jedno stádo oviec, ktoré prívetivo poslúchajú svojho pána a robia všetko preto, aby to tak ostalo a neprišlo nedajbože vzbure či aktívnemu odporu. Vedia totiž, že keby nám predložia pravdu pred nos a zbúrajú múr lží za ktorý nedovidíme na práve ten skutočný svet, postavili by sme sa proti nim so vztýčenou hlavou zmeniť to.

Týmto by som rada nás všetkých vyzvala teda aj seba k tomu, aby sme nekráčali ako zhypnotizované a zmanipulované stádo oviec ale ľudia mysliaci a cítiaci. Neverme hneď všetkému čo vyjde v novinách alebo odvysielajú v televízií. Rozprávajme sa o tom čo sa dozvieme z blížnymi, priateľmi, pedagógmi a vytvárajme si svoje postoje a názory na danú vec a predovšetkým overujme si informácie aj z iných zdrojov to je veľmi dôležité. Buďme tí, ktorí hľadajú pravdu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Imrecze rezignuje z postu prezidenta Finančnej správy

Rozhodnutie prišlo podľa jeho slov spontánne.

DOMOV

Ako (ne)funguje bikesharing v Bratislave po prvom týždni

Pre ľudí sú žlté bicykle najmä atrakcia.

ŽENA

Deti generácie Z začínajú odmietať sociálne médiá. Prečo?

Strácajú záujem a nechcú byť nonstop online.


Už ste čítali?